بازار لوازم آرایشی مملو از انواع رژلب‌ها در فرمولاسیون‌های مختلف با بافت‌ها و پوشش‌های متفاوت است که ممکن است برای خیلی از افراد گیج کننده باشد. بنابراین در این بخش توضیحاتی کارا و سریع در مورد انواع اصلی رژلب‌ها ارائه و فواید و معایب هر یک را بررسی می‌کنیم.

۱. ساتن لب و رژلب‌های کرمی (Satin and Cream Lipsticks)

به طور کلی بیشتر رژلب‌های جامد که به صورت لوله‌ای و رول‌آپ عرضه می‌شوند، از نوع کرمی یا ساتن لب هستند که درخشندگی طبیعی و سبکی به لب‌ها می‌دهد. این نوع از محصولات از جمله رایج‌ترین و محبوب‌ترین گزینه‌ها هستند، چراکه استفاده‌ی راحتی دارند و خیلی مرطوب نیستند.

رژلب‌های ساتن معمولاً از ترکیبی از موم‌های طبیعی یا مصنوعی، روغن‌ها، نرم‌کننده‌های سنتز شده و رنگدانه‌ها ساخته شده‌اند و پوشانندگی کامل به دلیل رنگدانه‌های غنی و قوی از دیگر دلایل محبوبیت این نوع رژلب است. در همین راستا توصیه می‌شود که قبل از استفاده از این کالا، حتما خط لب بکشید و رژلب را با یک براش کوچک و مخصوص بر روی لب پخش کنید تا زیباتر به نظر برسد.

۲. رژلب‌های براق (Gloss Lipsticks)

مدل‌های براق به لب‌ها درخشندگی بیشتری می‌بخشند که باعث می‌شود بزرگ‌تر و مرطوب‌تر به نظر برسند. این رژلب‌ها می‌توانند برای لب‌ها به عنوان مرطوب‌کننده استفاده شوند، اما از آن‌جایی که بر روی لب می‌لغزند، ماندگاری بالایی ندارند! لازم به ذکر است که این نوع از رژها هم به صورت جامد و هم مایع به بازار عرضه می‌شوند.

۳. رژلب‌های مات (Matte Lipsticks)

رژلب های مات در سال های اخیر بسیار محبوب شده‌اند، چراکه نور زیادی را منعکس نمی‌کنند، بنابراین کمی خشک و صاف به نظر می‌رسند. همچنین رژلب‌های مات نسبت به گزینه‌های ساتن و براق ماندگاری بهتری دارند. این نوع از محصولات ترکیبی از نرم‌کننده‌ها و پلیمرها هستند که عاملی برای ایجاد لایه‌ای بر روی لب‌ها است که به سختی از بین می‌رود، اما در عین حال می‌توانند سطح لب‌ها را خشک کنند!

۴. بالم لب و مرطوب‌کننده‌های رنگی (Sheer and Balm Lipsticks)

برخی از رژلب‌ها به‌طور خاص برای ایجاد شفافیت بر روی لب‌ها ساخته شده‌اند، بنابراین با رنگ‌دانه‌های کمتری همراه هستند. در همین راستا به طور کلی بسیاری از خانم‌ها که تمایل دارند که از بالم‌های لب به منظور ایجاد نرمی و درخشندگی در لب‌ها استفاده کنند. بالم‌های لب و مرطوب‌کننده‌های رنگی یک انتخاب عالی برای افراد تازه‌کار در امر آرایش یا برای استفاده‌ی روزمره هستند. همچنین بالم‌های رنگی برای فصول پاییز و زمستان بسیار مناسب‌اند و نیازی به اپلیکاتور و کشیدن خط لب ندارند.

۵. رژلب‌های متالیک (Pearl and Metallic Lipsticks)

رژلب‌های متالیک در انواع بافت‌های متنوع به بازار عرضه شده‌اند، زیرا چیزی که روی رنگ آن‌ها تأثیر می‌گذارد، نوع خاصی از رنگدانه‌ی بسیار بازتابنده است و همین مساله هم تنوع بافت در آن را بالا برده است. رنگدانه‌ی بازتابنده‌ی مورد استفاده در این رژلب‌ها معمولاً میکا است که یک ماده معدنی فوق‌العاده براق به حساب می‌آید و ظاهری فلزی‌طور به محصولات آرایشی می‌دهد. اما در سال‌های اخیر به دلیل اعمال غیراخلاقی نسبت به افراد فعال در استخراج آن، مورد بررسی قرار گرفته است و چندان رایج نیست.

۵ نکته‌ی مهم قبل از انتخاب انواع رژلب

در کنار آشنایی با انواع مختلف رژلب لازم است تا یک‌سری نکات را هم در زمان خرید این نوع لوازم آرایش در نظر داشته باشید تا بتوانید خرید آگاهانه را رقم بزنید. به همین منظور هم در این بخش به سراغ ۵ نکته‌ی مهم در انتخاب انواع رژلب می‌رویم.

۱. توجه به تناژ و رنگ پوست در زمان خرید رژلب

اولین قدم در انتخاب رژلب مناسب، تعیین رنگ پوست و انتخاب رنگی مناسب برای رژ است. در همین راستا ساده‌ترین راه برای شناخت تناژ رنگ پوست، بررسی رنگ رگ‌های مچ دست در سمت داخلی دست است. اگر رنگ رگ‌های شما آبی به نظر می‌رسد، پوست شما ته‌رنگ سرد یا صورتی دارند، در حالی که اگر سبز به نظر می‌رسد شما فردی با پوست تناژ گرم هستید. همچنین در صورتی که نمی‌توانید در مورد آبی یا سبز بودن رگ‌های خود حرفی بزنید، احتمالا پوستی با تناژ خنثی دارید و می‌توانید از رنج وسیعی از رنگ‌ها در بین رژلب‌ها استفاده کنید.

به طور کلی پوست‌هایی با تناژ گرم با رنگ‌هایی همچون هلویی، صورتی و قرمز عالی به نظر می‌رسند، در حالی که رنگ‌ پوست‌های سردتر با رنگ‌های سرخ و مایل به قهوه‌ای نمایی بهتر پیدا می‌کنند. به منظور انتخابی دقیق‌تر در تصویر زیر انواع رنگ‌های رژلب متناسب با هر رنگ پوست را نمایش می‌دهیم.

راهنمای انتخاب رنگ مناسب رژلب بر اساس رنگ و توناژ پوست

۲. ویژگی‌های پوست لبِ شما بااهمیت است!

اگر لب‌های خیلی خشکی دارید، پیدا کردن رژلبی مناسب که باعث خشکی لب‌هایتان نشود، می‌تواند دشوار باشد. در چنین شرایطی بهتر است از رژلب‌های مایعِ مات و براق پرهیز کنید یا حداقل استفاده از آن‌ها را برای روزهایی که زمان کافی برای لایه‌برداری و مرطوب کردن لب‌های خود ندارید، به تعویق بیاندازید.

در حالت کلی توصیه می‌شود قبل از خرید فرمولاسیون رژلب را بررسی کنید و از وجود مرطوب کننده و فرمول‌های مومی بیشتر در ساختار آن مطمئن شوید. اگر لب‌های شما به طور طبیعی کاملاً هیدراته است یا قبلاً روتین‌های مراقبتی از لب‌های خود را به خوبی دنبال کرده‌اید، می‌توانید از تمام مدل‌های رژلب، از مات‌ترین رژلب مایع گرفته تا مدل‌های کرمی و براق لذت ببرید.

۳. به شکل لب‌های خود توجه کنید!

اگر از جمله افرادی هستید که بخش بالای لب‌هایشان بزرگتر از بخش زرین است، بهتر از رژلبی روشن در پایین لب و گزینه‌ای کمی تیره‌تر از همان رنگ برای لب بالایی خود استفاده کنید. اگر جزو افرادی هستید که بخش پایینی لب‌ شما بزرگتر از بخش‌هایی بالایی آن است به شما این مژده را می‌دهیم که هر رنگی که با تناژ پوست شما هم‌خوان باشد، انتخابی خوب است. البته استفاده از رژلبی با رنگ خنثی و روشن درست در مرکز لب بالایی می‌تواند زیبایی لب‌های شما را چند برابر کند. اگر هم لب‌هایی نامتقارن دارید بهتر است با یک مداد لب آن ها را متقارن و سپس از نمونه رنگ‌های بالا برای استفاده کنید.

در کنار این موارد به یاد دشته باشید که اگر لب‌هایی نازک دارید بهتر است از مدل‌های دارک و پر زرق و برق خودداری کنید، چراکه این نوع از رنگ‌ها لب‌های شما را نازک‌تر نشان می‌دهند؛ در عوض سعی کنید رژلب‌های براق و روشن تر را امتحان کنید. همچنین بهتر است بدانید که در صورتی که لب‌های حجیمی دارید انتخاب رژلبی خیلی روشن و با بافت براق چندان زیبایی‌شناسانه نیست.

۴. رژلب برای استفاده‌ی روزمره یا مهمانی

توجه به نوع رژلبی که انتخاب می‌کنید هم مهم است. به عنوان مثال رژلب‌های جامد که به رژ کلاسیک هم معروف هستند برای استفاده‌های روزمره انتخابی مناسب‌اند و محتوای روغن بیشتری دارند. در عین حال برق لب‌‌های رنگی دارای میزان موم بالاتری هستند که قدرت ماندگاری آن‌ها را بیشتری می‌کند.

همچنین مدل‌های مات برای افتتاحیه‌ها و جلسات مهم انتخابی جذاب‌اند و گزینه های براق می‌توانند لب‌ها شما را در مهمانی‌های شبانه زیباتر جلوه دهند. بنابراین لازم است که قبل از خرید هدف خود را مشخص کنید تا با توجه به بخش آشنایی با انواع رژلب بتوانید انتخابی متناسب با نیازهای خود داشته باشید.

۵. تاریخ تولید انقضای رژلب فراموش نشود

یکی از مهم‌ترین نکات در زمان خرید لوازم آرایشی به‌ویژه رژلب توجه به تاریخ تولید و انقضای این کالا است. در همین راستا لازم است بدانید که بیشتر رژلب ها ۳ سال ماندگاری دارند. این در حالی است که برخی از فروشگاه‌ها سعی دارند که محصولات یک ساله یا بیشتر خود را به فروش برسانند تا کالاهای جدید را به جای محصولات قدیمی جایگزین کنند. بنابراین، توصیه می‌کنیم که به تاریخ‌های مدرج بر روی محصول توجه کنید و به سراغ محصولاتی تازه تولید بروید تا بتوانید از لوازم آرایش خود حداکثر استفاده را ببرید.